Nabídka besed pro školy a školky

Nabídka besed pro mateřské školy - školní rok 2025/2026

Knihovnické besedy slouží nejenom k seznámení s vybraným tématem, ale jejich cílem je také představit dětem knihovnu a pomoci u nich přirozenou formou vybudovat pozitivní vztah ke knize.

Besedy se konají v dopoledních hodinách od úterý do pátku na dětském oddělení knihovny. Pořádají je knihovnice a jsou zcela zdarma. Termíny konání besed je nutné si předem zamluvit, buď telefonicky (702 132 510), emailem (vondrejcova@knihovnanm.cz), nebo osobně. Při objednání prosíme uvést věk a počet dětí.

1. Linka a bod (Véronique Cauchy)

Jaký příběh může vzniknout z obyčejné čáry a tečky? Společně s dětmi se vydáme do světa geometrických tvarů a barev, které ožívají na stránkách knihy Linka a bod. Čekají nás hravé výtvarné aktivity, při nichž si děti vyzkouší vlastní fantazii a tvořivost. Lekce je plná objevování, tvoření a radosti z toho, že i z jednoduchých tvarů může vzniknout velké přátelství.

Věk: 3-6 let
Časová dotace: 45 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální
Vzdělávací oblasti: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika

2. Večerníček

„Dobrý večer!“ – znáte tuto slavnou větu? Společně s postavičkou Večerníčka, který letos slaví 60. narozeniny, se vydáme do světa televizních pohádek. Představíme si oblíbené hrdiny i méně známé postavičky a necháme děti, aby se aktivně zapojily do zábavných her a tvoření. Lekce rozvíjí jazykové a komunikační schopnosti, ale hlavně podporuje fantazii a radost z vyprávění příběhů.

Věk: 2-6 let
Časová dotace: 45 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, kulturní
Vzdělávací oblasti: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika

3. Kamil neumí lítat (Jennifer Berne)

Příběh špačka Kamila, který neumí létat, nás přivede k zamyšlení nad tím, jestli je důležitější umět číst nebo létat. Děti se mohou těšit na společné čtení, vyrábění vlastních záložek i pohybové aktivity, které procvičí jemnou i hrubou motoriku. Lekce je hravým a přátelským úvodem do knihovního prostředí a podporuje v dětech pozitivní vztah ke čtení.

Věk: 3-6 let
Časová dotace: 45 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k řešení problémů
Vzdělávací oblasti: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě, ten druhý a společnost

4. Brlůžky (Mária Nerádová)

Veselý kozlík má před sebou důležitý úkol, musí sehnat kvásek! Společně s ním se vydáme na dobrodružnou cestu lesem i loukami, mezi zvířata a rostliny. Každý krok výpravy nabízí dětem možnost procvičit různé dovednosti: od jemné motoriky přes logické uvažování až po jazykovou zdatnost.

Věk: 2-6 let
Časová dotace: 45 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k řešení problémů
Vzdělávací oblasti: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika

5. František z kompostu (Simona Čechová)

Příběh jedné malé žížaly nás zavede do tajemného života pod zemí a ukáže, jak důležití jsou i ti nejmenší obyvatelé zahrad a parků. Děti si formou hravých úkolů vyzkouší, co všechno se skrývá v koloběhu přírody. Lekce podporuje zvídavost, hledání nových informací i ohleduplný vztah k životnímu prostředí – a přitom je plná zábavy a radosti z objevování.

Věk: 3-6 let
Časová dotace: 45 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k řešení problémů, k občanství a udržitelnosti
Vzdělávací oblasti: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a svět

6. Podmořský svět

Jak to asi vypadá pod hladinou oceánu? S velrybou Gerdou se vydáme na cestu do tajemného podmořského světa, kde na děti čekají rybičky, barvy a spousta mořských tvorů. Hravé úkoly procvičí jemnou motoriku a poznávání barev, společné čtení zase podpoří fantazii. Chybět nebude ani hra s velrybou a malými rybičkami.

Věk: 4-6 let
Časová dotace: 45 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k řešení problémů, k občanství a udržitelnosti
Vzdělávací oblasti: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a svět

7. Za myškami do pohádky

Co všechno dokáže malá myška? Pohádky Nový domek pro myšku a Jak myška snědla měsíc od českého autora Petra Horáčka nás zavedou do světa malých zvířátek. Děti se mohou těšit na pohybové hry, zábavné vyrábění a aktivity, které podporují rozvoj jazyka a komunikace.

Věk: 3-6 let
Časová dotace: 45 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k řešení problémů, k občanství a udržitelnosti
Vzdělávací oblasti: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika

8. V knihovně je lev (Michelle Knudsen)

Jak se chovat v knihovně? A proč jsou pravidla důležitá? Společně popřemýšlíme nad tím, jaký je rozdíl mezi knihovnou a knihkupectvím.  Zamyslíme se i nad tím, co jsou to pravidla, jakou mají funkci, proč je důležité je dodržovat a v jakých případech můžeme udělat výjimku. Lekce pracuje s knihou V knihovně je lev a hravou formou vede děti k pochopení, že pravidla nejsou jen zákazem, ale také pomocí a ochranou.

Věk: 3-6 let
Časová dotace: 45 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k řešení problémů, k občanství a udržitelnosti
Vzdělávací oblasti: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě, ten druhý a společnost, Dítě a svět

9. Život ve městě

Čím se od sebe liší město a vesnice? Co všechno můžeme ve městě najít? Jaké v něm najdeme povolání a co kdo potřebuje ke své práci? Hravá lekce, která procvičuje jemnou motoriku, povolání a každodenní život ve městě. Těšit se můžete na práci s tematickými knihami, například ÁBÉCÉDÉ městečko od Jonathana Emmetta.

Věk: 3-6 let
Časová dotace: 45 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k občanství a udržitelnosti, k podnikavosti a pracovní
Vzdělávací oblasti: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě, ten druhý a společnost, Dítě a svět

 

Nabídka besed pro základní školy - školní rok 2025/2026

Knihovnické besedy slouží nejenom k seznámení s vybraným tématem, ale jejich cílem je také představit žákům knihovnu a pomoci u nich přirozenou formou vybudovat pozitivní vztah ke knize.

Besedy se konají v dopoledních hodinách od úterý do pátku na dětském oddělení knihovny. Pořádají je knihovnice a jsou zcela zdarma. Termíny konání besed je nutné si předem zamluvit, buď telefonicky (702 132 510), emailem (vondrejcova@knihovnanm.cz), nebo osobně. Při objednání prosíme uvést věk a počet žáků.

Nabídka besed pro 1. stupeň základních škol na školní rok 2025/2026

1. Knihožrouti (Klára Smolíková)
určeno pro 1. – 2. třídu

Lekce je zaměřena na seznámení se s prostředím knihovny a je vhodná pro žáky prvních tříd. Jedná se o úvodní besedu, kterou by žáci měli navštívit ještě před tím, než budou pasováni na čtenáře. Během této lekce se žáci seznámí s knihovnou a naučí se v ní orientovat. Popřemýšlíme, jak bychom se měli v knihovně chovat a jak máme s knížkami zacházet. Provázet nás bude kniha Knihožrouti od české autorky Kláry Smolíkové.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k podnikavosti a pracovní, osobnostní a sociální
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a společnost, Člověk, jeho osobnost a svět práce

2.Danda má hlad (Ivona Březinová)
určeno pro 1. – 3. třídu

Jaká překvapení může přinést soužití s velmi neobvyklým domácím mazlíčkem? Právě na toto téma čekají na žáky hravé úkoly a aktivity, které je nejen pobaví, ale také povzbudí k objevování radosti ze čtení. Pracovat budeme s knihou Danda má hlad, která je ideální pro první čtení. Seznámíme se i s dalšími knihami autorky pro začínající čtenáře.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k podnikavosti a pracovní, osobnostní a sociální, k řešení problémů
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a společnost, Člověk a příroda

3. Pohádky z Orlických hor (Josef Lukášek)
určeno pro 1. – 3. třídu 

Beseda nad knihou Pohádky z Orlických hor od Josefa Lukáška, doplněné o nádherné ilustrace místní výtvarnice Jarmily Haldové, žákům přiblíží kouzelné příběhy z míst, která dobře znají. Společně si povíme o pohádkových patronech jednotlivých obcí a zjistíme, co všechno ukrývá náš kraj v pohádkové podobě. Budeme číst, tvořit a plnit zábavné úkoly, které žákům pomohou lépe porozumět textu i vlastnímu okolí. Program podporuje čtenářskou gramotnost a posiluje vztah žáků k místům, odkud pocházejí.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k podnikavosti a pracovní, osobnostní a sociální, k řešení problémů
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Umění a kultura 

4. Bezpečný internet a robotika
určeno pro 2. – 4. třídu

Co je internet a jak nám může být užitečný? A jak se na něm chovat bezpečně? V této lekci se zaměříme na základní pravidla bezpečnosti v online prostředí. Společně si povíme o sociálních sítích, internetových podvodech i o tom, jak rozpoznat a předcházet kyberšikaně.

Součástí programu je také úvodní seznámení s robotickými pomůckami Blue-Bot, které si žáci vyzkouší i sami naprogramovat. Podle dohody je možné lekci více zaměřit buď na téma bezpečného internetu, nebo na oblast robotiky.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k podnikavosti a pracovní, osobnostní a sociální, k řešení problémů, digitální
Vzdělávací oblastí: Informatika, Člověk a společnost, Člověk, zdraví a bezpečí, Člověk, jeho osobnost a svět práce

5. Detektivní pátrání
určeno pro 2. – 4. třídu

Zábavná a napínavá lekce žáky zavede do světa malých detektivů z knihy Případ: DeTeKTiVové od Zuzany Pospíšilové. Při čtení budou pátrat po důležitých informacích a řešit záludné úkoly. Seznámí se s knihou, která je může inspirovat k vlastní četbě a objevování dalších detektivních příběhů. Program podporuje čtenářskou gramotnost, pozornost i logické myšlení.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k podnikavosti a pracovní, osobnostní a sociální, k řešení problémů
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk, jeho osobnost a svět práce

6. Pohádky Pavla Čecha
určeno pro 2. – 4. třídu

Společně se ponoříme do světa pohádek od českého autora Pavla Čecha. Žáci budou předvídat pokračování příběhů, vysvětlovat neznámé pojmy i lidová rčení, rozpoznávat dobré a špatné vlastnosti postav a objevovat hlubší smysl textu. Program rozvíjí dětskou fantazii, obrazné i slovní vyjadřování a nabízí příjemný čtenářský zážitek plný tvořivosti a představivosti.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k podnikavosti a pracovní, osobnostní a sociální, k řešení problémů
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk, jeho osobnost a svět práce

7. Erik (Shaun Tan)
určeno pro 2. – 6. třídu 

V této lekci se děti setkají s neobyčejným příběhem australského spisovatele Shauna Tana. Vyprávění otevírá důležitá témata přátelství a tolerance a vybízí k zamyšlení nad tím, jak přijímat odlišnosti druhých. Lekce propojuje čtení s tvůrčími činnostmi, žáci budou kreslit, tvořit, zkoušet předvídat další vývoj příběhu i společně diskutovat. Program podporuje fantazii, kreativní myšlení a aktivní zapojení žáků do práce s textem. 

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k podnikavosti a pracovní, k řešení problémů, kulturní
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Umění a kultura, Člověk, jeho osobnost a svět práce 

8. Komiksy
určeno pro 3. – 6. třídu 

Žáci se seznámí s historií komiksu a nahlédnou do české i světové komiksové tvorby. Společně se zamyslíme nad tím, jaké prvky by měl komiks obsahovat a hravou formou si procvičíme práci s komiksovými bublinami. Aktivní část programu nabídne možnost dotvořit krátký komiks. Po dohodě je možné lekci zaměřit na konkrétní žánr nebo vybrané dílo.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k podnikavosti a pracovní
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura 

9. Etiketa
určeno pro 3. – 4. třídu

Na základě knih Neotesánek, Jak být slušný jako drak či Mistr E: Pohádková etiketa si s žáky přiblížíme, co vlastně znamená slušné chování a proč je důležité. Budeme si povídat o tom, jak se vhodně chovat v knihovně, ve škole, v obchodě i mezi sebou navzájem. Součástí lekce jsou hravé modelové situace s prvky dramatizace, díky nimž si žáci mohou správné chování sami vyzkoušet. Program zpestří také zábavná hra Nešťourej se v nose.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k řešení problémů, kulturní
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Člověk, jeho osobnost a svět práce 

10. Literární žánry
určeno pro 4. – 5. třídu

Cílem lekce je seznámit žáky se základními literárními druhy a žánry a vysvětlit rozdíl mezi beletrií a naučnou literaturou. Ve druhé části programu si žáci nové poznatky aktivně procvičí, budou pracovat s konkrétními tituly, zapojí se do skupinové práce a vyzkouší si i oblíbenou aktivitu „rande s knihou“. Lekce tak propojuje teorii s praxí a vede žáky k hlubšímu porozumění literatuře.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k řešení problémů, k podnikavosti a pracovní
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura 

11. Hravá poezie
určeno pro 4. – 6. třídu 

Popovídáme si o tom, čím se poezie liší od prózy, pohrajeme si s rýmy a zkusíme si i sami trochu „zabásnit“. Společně se podíváme na ukázky básní a necháme se jimi inspirovat. Lekce aktivně zapojuje žáky a zaměřuje se na rozvoj jazykových a komunikačních dovedností i na podporu fantazie.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, osobnostní a sociální, k řešení problémů, k podnikavosti a pracovní
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
 

Nabídka besed pro 2. stupeň základních škol - školní rok 2025/2026

1. Jan Ámos Komenský
určeno pro 6. – 9. třídu

Během této lekce se žáci hravou a poutavou formou seznámí s životem a dílem Jana Ámose Komenského. Objeví zajímavosti o jeho osobnosti, inspirativní myšlenky a pokrokové názory, které předběhly svou dobu. Společně nahlédneme do jeho vize školství a filozofie života, jež jsou aktuální i dnes. Lekce nabízí prostor k zapojení, diskuzi a objevování souvislostí, které z Komenského činí skutečného „učitele národů“.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k občanství a udržitelnosti, k řešení problémů
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Umění a kultura

2. Fantasy svět – brána do říše představivosti
určeno pro 6. – 9. třídu

Společně nahlédneme do světa fantasy literatury, který otevírá dveře k neomezené fantazii a dobrodružství. V průběhu zážitkové lekce se žáci hravou formou a pomocí skupinových aktivit seznámí s tímto oblíbeným žánrem, jeho klasickými díly i nejnovějšími příběhy. Žáci budou motivováni k rozvíjení vlastní představivosti, tvořivosti a nápaditosti. Program nabízí nejen zajímavé poznatky, ale i možnost stát se na chvíli součástí fantastického příběhu.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k řešení problémů
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Umění a kultura

3. Sci-fi dobrodružství
určeno pro 6. – 9. třídu

Během této lekce se žáci vydají na vzrušující cestu do světa sci-fi. V rámci hry si vyzkouší, jak reagují v nečekaných situacích a zkusí si spolupráci ve skupině. Lekce představí charakteristiku sci-fi žánru a nabídne inspiraci k objevování knihovního fondu i současných autorů. Žáci budou motivováni k prozkoumávání nových světů a rozvíjení fantazie i kritického myšlení.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k řešení problémů, osobnostní a sociální
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a jeho svět

4. Božena Němcová
určeno pro 7. – 9. třídu

Společně se seznámíme s životem a dílem Boženy Němcové a zjistíme, čím byla tato spisovatelka jedinečná a proč si její tvorbu připomínat i dnes. Lekce se zaměřuje nejen na legendární Babičku, ale i na další díla, a nabízí aktivity propojující literaturu s tradicemi a zvyky z její doby. Během lekce žáci pracují s textem, objevují kulturní a historický kontextu a odkrývají význam Němcové pro českou literaturu.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k občanství a udržitelnosti, k řešení problémů
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Umění a kultura 

5. Alois Jirásek
určeno pro 7. – 9. třídu

Během této lekce se žáci vydají na cestu do minulosti prostřednictvím děl Aloise Jiráska. Lekce nabízí zajímavý přístup k jeho historickým románům a dramatům, při němž si účastníci vyzkouší práci s textem a poznají zajímavosti o české historii. Program podporuje kreativitu, porozumění literárnímu dílu a čtenářskou gramotnost, a zároveň ukazuje, proč jsou Jiráskovy příběhy stále aktuální a inspirující.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k občanství a udržitelnosti, k řešení problémů
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Umění a kultura

6. Karel Jaromír Erben
určeno pro 7. – 9. třída

Poutavou formou se žáci seznámí s Karlem Jaromírem Erbenem a jeho tvorbou. Prozkoumají jeho život, hlavní témata balad a jejich symboliku a odhalí hlubší významy jednotlivých příběhů. Lekce podporuje kreativitu, práci s literárním dílem a porozumění textu, a zároveň pomáhá rozvíjet čtenářskou gramotnost a schopnost vlastní interpretace.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k řešení problémů
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Umění a kultura

7. Horory
určeno pro 8. – 9. třídu

Jedná se o zážitkovou lekci, při níž se žáci zapojují do týmových aktivit, rozvíjejí spolupráci a komunikaci ve skupině a zároveň se seznámí s charakteristikou hororového žánru. Součástí programu jsou také tipy na další strhující knihy, které potěší milovníky napětí a strašidelných příběhů.

Časová dotace: 60 min
Klíčové kompetence: k učení, komunikační, k řešení problémů
Vzdělávací oblastí: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Umění a kultura

 

 

Školní rok 2024-2025

Organizační pokyny

Besedy probíhají formou krátkých jednoduchých přednášek doplněných aktivitami spojenými s daným tématem.

  • Besedy se uskutečňují v dopoledních hodinách v úterý, středu a čtvrtek na dětském oddělení knihovny.
  • Délka besedy se pohybuje v rozmezí 45–60 minut.
  • Besedy jsou zdarma a je nutné si je předem zarezervovat na tel. čísle 702 132 510, e-mailu vondrejcova@knihovnanm.cz či osobně na dětském oddělení.

Při rezervaci prosím uveďte:

  • vybrané téma
  • počet dětí (v případě výrazné změny počtu poprosíme o aktuální informaci den před konáním akce)
  • prosíme o upřesnění Vašeho plánovaného příchodu a odchodu, popřípadě o informaci, zda máme před besedou počítat s časem na svačinu

Nabídka besed pro mateřské školy

Hurá do knihovny
  • cílem této lekce se děti seznámit s prostředím knihovny a podpořit u nich pozitivní vztah  k literatuře
  • společně se zamyslíme jaký je rozdíl mezi knihovnou a knihkupectvím, co vše s knihami můžeme dělat a co naopak nesmíme
  • děti se mohou pak těšit na čtení příběhu či na výrobu záložky
Sezónní besedy (určeno i pro nejmenší děti) děti seznámíme s jednotlivými tradicemi, zvyky a svátky
  • VÁNOCE SE BLÍŽÍ! – advent, vánoční svátky
  • JARO A VELIKONOCE – příchod jara, jarní svátky
  • ČARODĚJNICE – filipojakubská noc, čarodějky, kniha Malá čarodějnice
Večerníček a další pohádky (určeno i pro nejmenší děti)
  • společně s postavou Večerníčka si připomeneme současné i zapomenuté hrdiny z televizních pohádek na dobrou noc
  • lekce s aktivním zapojením dětí zaměřená na rozvoj jazykových i komunikačních dovedností a rozvoj fantazie
Povolání – kdo co dělá (určeno i pro nejmenší děti)
  • během této lekce se seznámíme s různými řemesly a povoláními
  • zjistíme kdo vykonává jaké činnosti a jaké pomůcky k tomu potřebuje
  • povíme si něco o dřívějších i současných povolání
  • nově získané vědomosti si vyzkoušíme při hádání profesí
Barvy a tvary (určeno i pro nejmenší děti)
  • cílem této lekce je si procvičit geometrické tvary a barvy
  • práce nad knihou Linka a bod a leporelem Popletené barvy
  • děti se mohou těšit na různé výtvarné aktivity
Dinosauři (beseda určena pro předškoláky)
  • povíme si o životu na Zemi a o dinosaurech
  • seznámíme se s různými druhy dinosaurů, které si i najdeme v encyklopediích
  • a přečteme si i příběh o jednom z nich
Jak se žilo na středověkém hradě (beseda určena pro předškoláky)
  • společně si povíme, jak se žilo ve středověku a jak tehdy probíhala výchova rytířů
  • děti se dozví, jak takový hrad vypadal a co bychom v něm vše nalezli
  • během lekce se dozvíme více o pověstech, rytířích, princeznách, dracích a o strašidlech

Nabídka besed a akcí pro 1. stupeň základní školy

Pasování prvňáčků na Rytíře krásného slova
  • v květnu se bude opět konat slavnostní pasování prvňáčků na čtenáře
  • doporučujeme ještě před pasování absolvovat besedu Úvod v knihovně
Úvod v knihovně (určeno pro 1. - 3. ročníky)
  • během této besedy se děti seznámí s knihovnou, naučí se v ní orientovat a dozvědí se, jak vlastně knihy vznikají
  • řekneme si, jak se v knihovně máme chovat a jak máme s knížkami zacházet
  • na děti budou čekat různé aktivity a zahrají si i na ilustrátora
  • představíme si knihy vhodný pro daný věk dětí (první, druhé a třetí čtení)
 Můj domáčí mazlíček (určeno pro 1. - 2. ročníky)
  • společně si projdeme jaká zvířátka může mít doma a jak se o ně musíme správně starat
  • během besedy dětem představíme knihy o zvířatech a vysvětlíme si rozdíl mezi knihami z naučné literatury a z beletrie
  • přečteme si krátký příběh o zvířecích hrdinech, se kterým pak budeme dále pracovat
Poezie (určeno pro 3. - 5. ročníky)
  • popovídáme si o tom, jak se poezie liší od prózy, pohrajeme si s rýmy, trošku si „zabásníme“ a společně se podíváme na ukázky básní J. Žáčka, F. Hrubína, Z. Svěráka či R. Malého
  • lekce s aktivním zapojením dětí zaměřená na rozvoj jazykových i komunikačních dovedností a na rozvoj fantazie
Komiksy (určeno pro 2. - 5. ročníky)
  • děti seznámíme s historií komiksu a představíme si komiksové knihy české i světové tvorby
  • společně se zamyslíme nad všemi náležitostmi, které by komiks měl mít
  • společně si budeme hrát s komiksovými bublinami a aktivní formou se pokusíme dotvořit vlastní komiks
Literární žánry (určeno pro 4. - 5. ročníky)
  • cílem besedy je děti seznámit se základními literárními žánry
  • vysvětlíme si rozdíl mezi beletrií a naučnou literaturou
  • ve druhé části lekci si děti nově získané vědomosti aktivně procvičí
  • děti budou aktivně pracovat s konkrétními tituly
Bezpečný internet (určeno pro 3. - 4. ročníky)
  • společně se zamyslíme, co je to internet a k čemu slouží
  • cílem lekce je žáky seznámit s pravidly bezpečnosti v online prostředí
  • dotkneme se řady témat jako sociální sítě, internetové podvody, kyberšikana…
  • jedním z bodů lekce je i přemýšlení nad informacemi a zdroji ze kterých čerpáme
Dětský hrdina v knize (určeno pro 4. - 5. ročníky)
  • společně se podíváme na příběhy dětí v oblíbených knihách
  • zamyslíme se nad tím, jaké další hrdiny můžeme v dětských knihách najít
  • lekce zaměřená na práci s knihou a na rozvoj komunikačních dovedností
Novoměstské pověsti (určeno pro 4. – 5. ročníky)
  • cílem této lekce je seznámit děti s pověstmi, které se pojí k okolí
  • přečtení pověsti, otázky na porozumění textu
  • poznání míst na obrázku, práce s textem
Braillovo písmo (určeno pro 4. - 5. ročníky)
  • cílem lekce je seznámit děti s pojmy „handicap“ a „Braillovo slepecké písmo“
  • na praktických úkolech se děti seznámí s tím, jak může být těžké žít se zrakovým handicapem
  • lekce spojená s prací nad knihou slouží k rozvoji komunikačních a sociálních dovedností

Nabídka besed a akcí pro 2. stupeň základní školy

Božena Němcová
  • zajímavosti ze života významné autorky našeho regionu
  • aktivní formou se společně „projdeme“ životem a dílem spisovatelky B. Němcové
  • lekce spojená s prací nad její knihou slouží k rozvoji jazykových i komunikačních dovedností a kooperace
Alois Jirásek
  • zajímavosti ze života významného autora našeho regionu
  • aktivní formou se společně „projdeme“ životem a dílem spisovatele Aloise Jiráska
  • lekce spojená s prací nad knihou slouží k rozvoji jazykových i komunikačních dovedností a kooperace
Komiksy (určeno pro 6. ročníky)
  • žáky seznámíme s historií komiksu a představíme si komiksové knihy české i světové tvorby
  • společně se zamyslíme nad všemi náležitostmi, které by komiks měl mít
  • společně si budeme pracovat s komiksovými bublinami a komiksovými panely
  • porovnáme klasický komiks a japonskou mangu
  • na závěr si všichni vytvoří vlastní komiks
Čtenářské rande
  • přijďte si vyzkoušet netradiční schůzku s knihou, třeba budete mít šťastnou ruku a objevíte dosud nepoznaného autora, nebo literární žánr, který vás zaujme
  • workshop na kterém pomocí vlastního prožitku zjistíte jací jste čtenáři či jak je možné vaše čtenářské okruhy rozšířit
  • lekce zaměřená na jazykové i komunikační dovednosti a sdílení vlastních názorů
Proč se říká…? (přísloví, čtení a pranostiky)
  • workshop rozvíjející jazykové a komunikační dovednosti
  • zaměřený na přísloví, rčení a pranostiky
  • nad ukázkami z knížek si společně popovídáme o tom, kde se vzaly, čím se od sebe liší a proč je vůbec máme